A Comenius Centre Educatiu vam celebrar el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, l’objectiu del qual és promoure els drets i el benestar de les persones amb alguna diversitat funcional en tots els àmbits de la societat i conscienciar sobre la seua situació en tots els aspectes de la vida.
És per això que, tot i que el valor de la inclusió i la importància d’una formació integral per a tot l’alumnat són algunes de les nostres senyes d’identitat més representatives. És en dies com aquestos quan volem donar especial visibilitat a les situacions particulars que viuen cadascun dels i les nostres alumnes, de manera que busquem conscienciar a totes les persones de la nostra comunitat educativa sobre el que implica tindre alguna mena de diversitat funcional promovent els valors d’empatia, comprensió, cooperació, integració i igualtat.
Pretenem que tots els xiquets i xiquetes, independentment de si tenen o no alguna diversitat funcional, puguen gaudir sense limitacions de les habituals activitats a un centre educatiu, educant en la idea que tots i totes tenim el mateix dret a participar, aprendre i relacionar-nos en un entorn favorable.
D’aquesta forma, l’alumnat d’infantil i primària ha participat durant la passada setmana en diversitat d’activitats i dinàmiques per tal de comprendre els diferents tipus de limitacions amb que una persona pot conviure i com superar i compensar eixes dificultats amb l’ajuda de tots i totes.
Vam partir de la reflexió conjunta al visualitzar alguns vídeos i contes com: Ian, els audiòfons d’Oliver, els colors de les flors… I junt amb el lema “Diferentes en el vuelo, pero con el mismo derecho a volar”, vam personalitzar papallones que ens han acompanyat al llarg de tota la setmana, servint-nos d’eix central de les diferents experiències proposades.
D’una banda, els mateixos companys i companyes van compartir en els diferents cursos la seua història personal.
Treballadors i treballadores d’altres departaments del centre com: fisioterapeutes, cuidadores, mestres de pedagogia terapèutica i d’audició i llenguatge, organitzaren activitats i dinàmiques grupals per a tot l’alumnat del centre.
Antics alumnes i personal de la ONCE també van voler acompanyar-nos per tal de mostrar-nos diferents esports adaptats (com el Goalball o el hockey sobre rodes) i sistemes de comunicació per a persones amb discapacitat tant visual (sistema Braille) com auditiva (llenguatge de signes).
Finalment, per poder posar-nos tots en la pell de l’altre, l’últim dia de la setmana cadascú es va comprometre a conviure amb l’absència d’alguna de les seues capacitats. Així doncs, podíem trobar a xiquets amb els ulls embenats, a una xiqueta amb un cabestrell, alguns portaven cascs o taps en l’oïda per poder experimentar la sensació de no escoltar tots els sons adequadament, o fins i tot, alumnat comunicant-se mitjançant llenguatge de signes o escrivint en una llibreta.
Sens dubte, estem molt orgullosos i orgulloses de la nostra comunitat educativa! Tal i com va dir Margaret Mead: “Ajudar a alguna persona a travessar una dificultat és el punt de partida de la civilització”; però també és el punt de partida de la humanitat i la bona educació. D’aquesta forma, tot allò considerat bo comença sense barreres i amb la següent frase: “la discapacitat és la capacitat de ser extraordinàriament capaç”.